'The life of a cherry picker'

18 november 2012 - Hillston, Australië

Zondag maken wij een geniale docu over het leven van een kersenplukker met: Cherry pickers in their natural habitat, you can even pad them if you want. But be careful some are so concentrated that they might bite if you break it. Het begint met mijn: WAT EEN ELLENDE!!! Tijdens het opstaan en een heleboel geklaag van Saf en mij over de kou (9 graden s’nachts) en het vroege uur. Ellende, pure ellende en natuurlijk ook ellendig ;).

In de bus proberen we onze koreaanse collega’s een beetje vrolijk te krijgen maar op de vraag of iedereen er zin in heeft zie je alleen maar ellendige gezichten. (zie je wel ellende!) Hahaha wij worden er in ieder geval wel vrolijk van.
Bij onze rituele tussenstop waar we te horen krijgen welk veld we krijgen proberen we het nogmaals bij ons team. Team Orange how are we doing?? We leggen uit wat we aan het doen zijn en vragen iedereen even te vertellen hoeveel zin ze erin hebben en hoe leuk het is om een kersenplukker te zijn. Captain Jack CherryPicker heeft zijn warme wiskey (zijn geheim voor zijn succes volle carriere) al op en hij heeft er zin in.

We hebben een fantastisch liedje gemaakt over kersenplukken op de tune van Proud Marry van Tina Turner.
“Left a good job back in Holland, going down under just to have some fun. In the first month we spend al our money now we have to work out here on a cherry farm! Cherry picking in the morning, in the cold and early morning. And we’re working, working, working, working, working cherry picking.”
Het is meteen een doorslaand succes en iedereen heeft het liedje de rest van de dag in zijn hoofd. We vertellen Captain Jack CherryPicker ook zijn troetelnaampje en hij moet er wel heel erg om lachen. Volgens mij ziet hij zelf de overeenkomst niet maar hij staat op film dus jullie kunnen gewoon mee beslissen.

Ondertussen zijn onze klimkwaliteiten er nog meer op vooruit gegaan, kersenplukkwaliteiten helaas niet. Maar dat andere zorgt voor een paar mooie foto’s en de jongen die onze kratjes ophaalt die verschrikt zegt: “That’s dangerous!!!” Als ik op twee uitlopers balanserend in de boom sta. Komt ie nu mee... ik doe dit al een paar dagen... Hihi maar ik val niet hoor James.
En o ja, weet je nog dat hoofdstoten? Als je die zelfde plek ook een paar keer stoot in een kersenboom: Is het nog veel pijnlijker :S.

We hebben er vandaag vroeg genoeg van. Eigenlijk hebben we er sowieso genoeg van vroeg of laat. Maar we stoppen er dus gewoon mee als we allebei 2 kratjes hebben geplukt. We pakken ons boeltje en gaan lekker richting de caravanpark. Het veld was ook al bijna leeg en anders hadden we nog een of andere half lege shit boom gekregen waar je een uur over doet om ook maar een half plukkratje uit te halen. We going.

Op de weg terug komen we Shooter tegen op zijn Quad terwijl wij nog een filmpje over kersenplukken schieten en de weg die wij elke dag terug lopen. Hij stopt zet een kratje van zijn Quad en zegt: “Well who is getting on?” We krijgen een lift van Shooter :D Saf gaat eerst want die zit er al op nog voor ik goed en wel besef dat we een lift krijgen. Gelukkig komt hij ook nog terug voor mij en worden we naast Kamp Holland afgezet. Wat een weelde!!!

Saf heeft besloten dat ik vandaag kook. We hebben maiskolven en enorme champignons die we gaan vullen met een soort kipprutje. Ik ben erg benieuwd. Het duurt in ieder geval een uur voordat het water voor de mais kookt en Saf vind het zo een bijzondere gebeurtenis dat de camara op mijn harses wordt gezet en elke seconde van mijn kookcarriere word gefilmt. Hmm... Ik leidt haar uiteindelijk af met de vraag of ze mijn massa moord op de bumper al gefilmt heeft. Saf loopt weg omdat te doen en ik hoor haar tegen de camera praten en opeens: “O Rianne! We hebben een dooie vleermuis aangereden!!” Ik snel er heen en weet alleen maar een raar “O mijn god, o mijn god” uit te brengen. Het is echt super zielig, aan de bumper hangt een kleine vleermuis. (het was geen stoplicht waar hij tegen aan vloog, maar hij is nu wel blind (inside joke hihi)).

Saf vraagt de buurman of hij hem er af wil putteren en hij spreekt ons vermaanend toe: “You have been driving at dawn!
You are lucky that it wasn’t a kangaroo. You shouldn’t do that!” We kijken beteutert en schuldbewust naar onze buurman, hij moet stiekem wel een beetje grinniken om onze geschokte ‘shit we hadden een kangaroe kunnen aanrijden’ reactie.
Ok, zonsondergang is dus niet de beste tijd om te rijden. Een vleermuis is tot daaraan toe, maar een kangaroe moet ik toch echt niet aan me bumper hebben hangen!!! Jilggg.
Onze buurman is wel zo lief om onze Batty van de bumper af te peuteren. Hij zit echt goed vast (hoe hard reden we ook al weer??). Hij verdwijnt in de kliko nadat wij de buurman hebben verzekerd dat we hem niet willen houden en al zeker niet willen opeten. (Australische humor...)

En daarna moeten we nog eten
lekker hoor na gesquiste vleermuis. De mais smaakt trouwens echt heerlijk. De champignon met kipkwak is een ander verhaal. Dat is (en nu ben ik heel positief) ronduit smerig. Zelfs bij gebrek aan beter was het echt niet te doen!
We hebben ook besloten dat kersenplukken niet ons ding is. Morgen gaan we naar de Biblitheek in Hilston (ben nog nooit zo vaak bij de bibliotheek geweest als in Australië) en gaan we nieuw werk zoeken.

1. Jolanda:
    25 november 2012
    Dit keer redde ik het niet in een keer hoor om alles te lezen, maar ik heb wel weer genoten. Gisteren Angel omtmoet Rianne. Wat een schatje. Ze is echt heel lief en Niels begint honden nu toch wel steeds leuker te vinden. Hij heeft een hele tijd met haat gespeeld. Toen Fleur met haar wilde gaan spelen, viel ze letterlijk en figuurlijk om van vermoeidheid en kroop in haar bench. Natuurlijk hadden wij toen een verdrietige Fleur. Nu maar hopen dat Angel volgende week is uitgeslapen. Dan mag Fleur met haar spelen :) Daarna nog gezellig naar opa en oma geweest. Chinees gehaald, gezellig gegeten en daarna op zoek naar een nieuw koffiezetapparaat voor ze op Internet. Helaas niet gelukt. Vandaag gezellig met z'n 4-en surprises gemaakt met het haardje aan. Het stormde echt enorm vandaag. Zijn we niet gewend hoor im de polder. En nu op naar Sinterklaas.
    Schrijven weer. Liefs, Jolanda